امروز جمعه, 31 فروردين 1397 - Fri 04 20 2018

https://telegram.me/emamemobin

منو

تفسیر و علوم قرآنی

ولایتمداری در قرآن و ولایتمداری فاطمه زهرا

فرزانه گودرزی

 

قرآن و ولایت مداری

تولی و تبری در قرآن

آثار دنیوی تبری

۱ - نشانه ایمان : از آثار تولی و تبری ارتباط و پیوند بین بنده و خداست در یکی از نامه هایی

که حضرت رضا ( علیه السلام ) به مآمون نوشته اند شرایط ایمان را که معرفت قلبی و اقرار

زبان است بیان فرمودند تا آن جا که حضرت می فرماید از آثار دیگر ایمان برائت از کسانی است

که ظلم در حق آل محمد ( صلی الله علیه و آله و سلم ) نموده اند و به اخراج ائمه طاهرین

اهتمام داشته و ظلم به آن ها را پایه گذاری نمودند و سنت پیامبر را نیز تغییر دادند .

۲ - تقرب به خدا و رسول : " یا ایا عبد الله إنی اتقرب الی الله و الی رسوله و الی امیر

المومنین و الی فاطمه و الی الحسن و الیک به موالاتک ..." ای ابا عبد الله من به درگاه خدا و

رسولش نزد امیر المؤمنین و حضرت زهرا و حضرت حسن و به حضرت تو تقرب می جویم به

واسطه دوستی و محبت نسبت به تو .

به طور کلی دوستی حق متعال مایه قرب و نزدیکی نسبت به اوست . از صفات برجسته اهل

ایمان اظهار محبت و دوستی نسبت به خداوند است تا آن جا که سرسخت ترین دوستی ها

خاص اوست . در قرآن کریم از ویژگی های مؤمن می فرماید : " والذین آمنوا أشد حبا لله

 " ( بقره / ۶۵ ) آنان که ایمان آوردند در دوستی خدا سر سختند . وقتی دوستی به اوج خود

می رسد دوستی ها دو طرفه و محبت ها متعادل می شود . هم خدا اهل ایمان را دوست

دارد و هم مؤمنین خدا را . قرآن نیز جلوهن محبت و دوستی محب و محبوب را این گونه

توصیف می کند : " إن کنتم تحبون الله فاتبعونی یحببکم الله ..." (آل عمران / ۳۱ )

۳ - رسیدن به کمال


بازتاب دشمني به اولياء الله

 

بازتاب تربیتی :

محبت به سوی مشابهت و مشاکلت می راند و قدرت آن سبب می شود که محب به شکل

محبوب در آید .

قرآن کریم به این بعد تربیتی اشاره کرده است و مسلمانان را به پرهیز از همنشینی با کفار

هشدار داده است ، که اگر چنین نکنند همانند آنان خواهند بود . ( وقد نزل علیکم فی الکتاب

آن اذا سمعتم آیات الله یکفر بها و یستهزء بها فلا تقعدوا معهم حتی یخوضوا فی حدیث غیره

إنکم اذا مثلهم ) ( نساء آیه 140)

" در این کتاب به شما نازل کرده ایم که چون شنیدید کسانی آیات خدا را انکار می کنند و آن ار

به ریشخند می گیرند با آنان ننشینید تا به سخنی دیگر بپردازند و گرنه شما نیز همانند آن ها

خواهید بود . "

 صاحب المیزان می نویسد :

جمله ( انکم اذا مثلهم ) تعلیلی است بر نهی از ارتباط دوستانه با کفار یعنی مسلمانان اگر با

غیر مؤمنان مجالست کنند از نظر خوی و خصلت همانند آنان خواهند شد . (۱)

زیرا نفس انسان خواه ناخواه صفات ناپسندیده را می گیرد حضرت علی ( علیه السلام ) می

فرماید : " مجالسة الأشرار تورث سوء الظن بالأخیار و مجالسة الاخیار تلحق الاشرار بالأخیار

(۲) همنشینی با افراد بد موجب بدبینی به افراد خوب می گردد و

همنشینی با افراد خوب بدان را به خوبان پیوند می دهد با توجه به اثر پذیری انسان از

همنشینان است که قرآن کریم این موضوع را مورد تأکید قرار داده می فرماید : " یا أیها الذین

آمنوا لا تتخذوا الذین اتخذوا دینکم اولیاء ..." ( مائده / 57 )

اختلاط حق و باطل :

محدوده دوستی و دشمنی با دشمنان دین باید مشخص باشد اگر میزان دوستی با مؤمن به

همان میزان دوستی فاسق و کفار باشد . در این صورت حق با باطل مخلوط می گردد و

مرزهای هدایت و ضلالت در هم می آمیزد و شناخت حقیقت امری مشکل خواهد بود .

 


(۱) ترجمه الميزان ج ۵ ص ۱۱۶ .

(۲) بحار الانوار ج 67 ص 196 .

بازتاب محبت به اولیاء الله

1_ تهذیب نفس : محبت مانند سیم برقی است که از وجود محبوب به محبت وصل گردد و

صفات محبوب را به وی منتقل می سازد و اینجاست که انتخاب محبوب اهمیت اساسی دارد .

2- شفاعت : این دوستی و محبت اهل ایمان و پیروی کردن از امر ایشان موجب التفات و

خشنودی آن بزرگواران بوده است که نظر لطف خود را از محبان خود باز نداشته و حتی در دار

آخرت هم از امکانات شفاعتی خود درباره آنان دریغ نمی کنند . 

نظر خود را اضافه کنید.

0
شرایط و قوانین.
  • هیچ نظری یافت نشد